22 dec. 2010

Träning vs Vila

Träna hårt och vila hårt, båda lika viktiga delar för att utvecklas. Något som är betydligt svårare att komma underfund med är känslan som infinner sig i kroppen och främst huvudet när man vilar och vet att man ska vila. Instinkten säger att träningen och hårt slit ger framgång, medan förnuftet säger att det är under vilan jag stärks och orkar pressa hårdare igen efter vilan. Att våga vila är svårare än att köra ett extra pass och balansen mellan att köra ner sig en vecka istället för att vila är svår att bedöma, speciellt om man som jag är relativt ny på det här med uthållighetsidrott. Jag tror det gäller att våga lita på sin egen känsla väldigt mycket, ofta tar viljan överhand över förnuftet, ofta vet man egentligen vad som är rätt, men vågar inte riktigt lita på känslan och kroppens signaler förrän det gått lite för långt. Så har det i alla fall varit för mig. Att som nybörjare ha någon att ”bolla” detta med så att man kan upptäcka symptomen så tidigt som möjligt och styra träningen därefter är väldigt viktigt för mig. Just den personliga kontakten med någon som har erfarenhet och kunskap är för mig lika viktigt som själva träningsupplägget. Här tror jag dock att det skiljer sig ganska mycket beroende på hur man är som person och vilka erfarenheter man har från sitt tidigare idrottsliv hur man vill ha det. Alla är vi olika!

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar